Nordhavnsvejen

Sådan kommer tilslutningen til Lyngbyvej/Helsingør Motorvej til at se ud i 2015

Her kom gang- og cykelstien over Lyngbyvej til at ligge

Som en del af forliget omkring Cityringen er det aftalt mellem staten og Københavns kommune at der skal bygges en vejføring mellem Nordhavnen og Lyngbyvej/Helsingør Motorvej.

Borgerrepræsentationen besluttede 29. april 2010 at anlægge Nordhavnsvej med 2x2 spor, med vejbredde på 3,5 m og tilslutningsanlæg til Helsingørmotorvejen med nordvendte ramper.

Den bliver anlagt med nedgravet tunnel (615 m.) med 2x2 spor uden nødspor. Fra tilslutningsanlægget ved Helsingørmotorvejen og indtil tunnelen anlægges nødspor. Dette vurderes nødvendigt for at håndtere ulykker i tunnelstrækningen, hvor der ikke er nødspor. Vejen belyses og udstyres som bygade med hastighedsbegrænsningen 60 km/t. Ved tunnelportalerne konstrueres der dagslysskærme og teknikbygninger

Kommunen godkendte den billigste løsning – den såkaldte A-model som er en såkaldt cut-and-cower-model, hvor vejen dels føres under jorden, dels over jorden. Der graves og dækkes til igen – der bores ikke.

I første omgang var der 5 tilslutningsforslag til Helsingør Motorvej, så var der 2 (Forslag 1 + 2) og nu er der kun 1 tilbage, nemlig Forslag 1.

Selve tilslutningen til Lyngbyvej er oprindeligt besluttet som en fly-ower (se billede) men er i februar 2012 ændret til en såkaldt signalreguleret løsning (t-kryds -  se billede). Dette skyldes at kommunen ikke havde de nødvendige økonomiske midler til fly-ower-løsningen. I efteråret 2012 har Vejdirektoratet afvist denne løsning og derfor er kommunen gået tilbage til fly-ower-løsningen, som blandt andet har bevirket større økonomiske besparelser på andre kommunale områder.


HISTORIK

Overordnet tidsplan for tilslutning til

Lyngbyvej/Helsingør Motorvej


Denne tidsplan er udarbejdet førend at kommunen måtte gå tilbage til etablering af en fly-ower-løsning. Kommunen har senere revideret tidsplanen

16.8.2010 – 30.9.2016

Bro- og baneentreprise

16.8.2010-30.4.2012

Den 11.-13. februar 2010 blev Ringbanens spor flyttet ved Ryparken Station. Sporene lå på en midlertidig dæmning, indtil de i januar 2012 blev flyttes over på to broer, som stod færdige i begyndelsen af 2012. I slutningen af april år gik byggeriet af to broer til jernbanen i gang.

Ca. 170 meter af den dæmningen blev graves væk, så der kom en åbning i dæmningen. Nordhavnsvej skal senere føres gennem åbningen.

Broerne står klar til brug, når arbejdet på tilslutningsanlægget til Helsingørmotorvejen begynder i 2013/14.

Efter at broerne blev færdige i januar 2012, blev sporene flyttet fra den midlertidige dæmning over på broerne. Derefter blev den midlertidige dæmning revt ned.

I maj 2011 år blev den midlertidige skøjtehal taget ned, da Nordhavnsvej skal placeres der, hvor skøjtehallen lå.


Cykel- og fodgængerbro

2013 (Revideret - oprindeligt 2012)

Kommunen er i gang med at bygge to stibroer, så cyklister og gåendekan krydse over Helsingørmotorvejen og Nordhavnsvej lige nord forRyparken Station.Til efteråret kan cyklister og gående krydse over bådeHelsingørmotorvejen og Nordhavnsvej på to nye stibroer. De særlige broer betyder, at man på cykel og til fods nemt vil kunne komme over både Helsingørmotorvejen/ Lyngbyvej og den kommende Nordhavnsvej. Desuden vil broerne på sigt være med til at binde cykelruter mellem flere bydele sammen. Den ene stibro vil føre cyklister og gående over Nordhavnsvej. Stibroen løber fra området nord for Ryparken Station, langs Ringbanen til boldbanearealerne ved Ryparken, hvor der bliver mulighed for at fortsætte over i den såkaldte Ryvangsrute mod Hellerup.          

Den anden stibro krydser over Helsingørmotorvejen og Lyngbyvej, hvor den løber langs nordsiden af jernbanebroen ved Ryparken Station. De to stibroer udgør et sammenhængende forløb, og via et rampe- og trappeanlæg på hver side af Helsingørmotorvejen/Lyngbyvej kan man også nemt komme til og fra stibroerne ved Ryparken Station. Områderne på, under og ved stibroerne bliver gjort så lyse og venlige som muligt, så man kan orientere sig og føle sig trygge. De første cyklister og fodgængere vil kunne trille og spadsere ud på stibroerne i efteråret 2013.


Helsingør Motorvejen

2.7.2012-1.7.2015

Først i 2013/14 vil det mere omfattende arbejde med tilslutning til Helsingørmotorvejen gå i gang. Nordhavnsvej åbner i slutningen af 2015.

Sådan ser det ud i 2015

  • 4 fodboldbaner bliver permanent nedlagt. Der bliver i alt 6fodboldbaner ved Ryparken og kasernearealet
  • P-pladser vest for Lyngbyvej kan blive inddraget.
  • 15.000 biler vil dagligt blive ledt uden om centrale beboelsesgader på Østerbro
  • Der kommer 2½ m. høje støjskærme op langs Nordhavnsvej og der bliver lagt støjdæmpende asfalt. Beboerne vil blive hørt om støjskærme og beplantning.
  • Luftgenerne stiger lidt, men holder sig under grænseværdien.
  • Der vil være byggeplads mellem 2010 og 2015
  • Kolonihaver og butikscenter bliver liggende og ikke berørt.
  • Lyngbyvej bevares med cykelsti og fortov

NYT
Tilslutningen til Lyngbyvej er færdig med udgangen af 2015.  Hele Nordhavnsvejen åbner først i 2018, da den er forlænget ved Svanemøllen.

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Jørgen Ullman | Svar 29.09.2013 16.49

Hej Ellen. Gå ind på www.kobenhavnertunnelen.dk, her vil du kunne få noget svar, eller på kommunens hjemmeside: www.kk.dk
Med venlig hilsen
Jørgen Ullman

Ellen | Svar 27.09.2013 16.57

Hvis der bygges en havnetunnel hvor stor vil forøgelsen af biltrafikken blive?

- og hvad kommer det til at betyde for støj og luftforurening?

beboer lyngbyvej

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

26.07 | 09:23

Hej Jørgen. Det var ærgerligt. Men tak for hurtigt svar.

...
25.07 | 09:02

Hej Charlotte. Det kan læses i vores udhængsskab og på vores hjemmeside, senest medio april 2018

...
23.07 | 10:14

Hej
Hvor vil jeg kunne se, når I igen åbner op for opskrivning på ventelisten?
Er det her på siden eller?
De bedste hilsner
Charlotte

...
17.07 | 14:09

Hej Rikke.. Det tror jeg ikke. Vi har stadig 11 på venteliste og skal ned på 8 førend vi åbner igen.

...
Du kan lide denne side